Tuesday, December 30, 2008

Selamat Menyambut Maal Hijrah

Hari ini saya mendapat e-mail daripada Mentor Akademi Penulis

Assalamualaikum & salam bahagia,

Amin,

Selamat tahun baru Hijrah. Sudah tentu banyak gagasan baru
hidup sudah disusun dan diatur dalam tahun baru. Ada yang
meletakkan azam bagi menubuhkan syarikat bisnes, ada yang
meletakkan azam untuk membeli kereta baru, ada yang ingin
kahwin (bagi yang bujang), ada yang inginkan kebebasan
kewangan dan .. (tambah senarai Amin di sini)

Walauapapun azam Amin pada tahun 2009 dan tahun hijrah
1430 ini, saya doakan Amin berjaya mencapainya.

Pada tahun baru ini tentu ada yang meletakkan keazaman
membuat sesuatu lain daripada biasa. Azamnya untuk
menghasilkan buku pertama. Ramai yang bertanya kepada saya
mengapa saya meletakkan nama seminar anjuran saya yang
berlangsung pada 17 hb Januari 2009 ini sebagai Seminar
Jana Wang Dengan Menulis? (Boleh layari laman web
http://getresponse.com/click.html?x=a62a&lc=Xls7&mc=3&s=ib7NU&y=0& Tidakkah ia akan
menyebabkan persepsi buruk mengenai dunia penulisan? Semua
penulis hanya menulis kerana mendapat wang. Itu kata
mereka.

Pada pandangan saya, dunia penulisan adalah suatu dunia
yang cukup murni. Ia penuh perjuangan dan inspirasi.
Penulis adalah seorang manusia mulia yang ingin berkongsi
ilmu mereka di dalam dunia. Ramai orang dalam dunia ini
mempunyai ilmu. Ilmu bisnes, ilmu menjahit, ilmu bercakap,
ilmu fizik, ilmu kimia, ilmu mengurus, ilmu bercinta dan
banyak lagi. Namun begitu kebanyakannya 'kedekut' untuk
berkongsi dengan orang. Mereka menyimpan semua ilmu dalam
minda mereka dengan tidak mahu berkongsi bersama orang
lain.



"En. Fauzul, janganlah kata begitu. Kami bukannya kedekut
tetapi rasa tak cukup ilmu lagi untuk sampaikan kepada
orang lain. Mungkin ya kami ada ilmu, tetapi kami tidak ada
bakat untuk menulis, (sambung alasan Amin di sini)." Ini
adalah antara kata-kata yang mungkin ada dalam minda
masing-masing apabila membaca pernyataan di atas.

Biar apapun alasannya penafian ia tetap sebuah alasan.
Selagi mana Amin tidak merealisasikan bukunya tetap
Amin seorang yang 'kedekut'. Mengapa saya berkata
begitu? Jika alasannya adalah tidak cukup ilmu saya yakin
percaya semua orang mempunyai ilmu tersendiri. Ia datang
daripada pengalaman, gerak kerja seharian, pembelajaran dan
studi di institusi pengajian tinggi, menjelajah dunia orang
ketika melancong, kemahiran semulajadi dan sebagainya.

Kesemua ini adalah unik dan hanya kita sahaja mempunyai
ilmu itu. Sampai bila kita ingin timba ilmu bagi
membolehkan kita menulis? Takkanlah orang yang ada ijazah
sarjana muda, sarjana (master) dan doktor falsafah (Ph.D.)
masih lagi mengatakan dia tidak ada ilmu. Apabila begitulah
alasannya sampai hari kiamat belum tentu buku tulisan
Amin akan keluar.

Jika alasan tidak ada ilmu penulisan, banyak ruangan
pembelajaran yang ada. Kami di Akademi Penulis menyediakan
ruangan pembelajaran tersebut. Dengan hanya pelaburan yang
kecil, Amin boleh memperoleh ilmu hasil pengalaman
bertahun-tahun pakar dunia penulisan dan perbukuan Malaysia
di sini. (Boleh rujuk http://getresponse.com/click.html?x=a62a&lc=Xlsz&mc=3&s=ib7NU&y=P&

Ilmu adalah dinamik, ia tidak akan berhenti. Ada satu
ketika seorang pakar perundangan datang bertemu saya di
pejabat. Beliau berminat sangat untuk menulis mengenai
dunia perundangan Malaysia. Selepas bertemu dan mendapat
konsultansi dengan saya, beliau mula menulis. Saya menunggu
karya beliau sampai ke meja selepas memberikan tarikh akhir
penghantaran. Tunggu punya tunggu tidak sampai-sampai.
Tarikh akhir yang dijanjikan sudah dilangkaui.

Saya pun hubungi beliau dan bertanya mengenai manuskrip
tersebut. Dia berkata bukan tidak mahu hantar tetapi ingin
menunggu undang-undang baru yang bakal digubal pada waktu
itu. Apabila saya mendengar kata-katanya itu, saya pun
memberitahu agar beliau teruslah menunggu. Mengapa?
Undang-undang digubal setiap hari, setiap waktu. Ia adalah
buatan manusia maka ia akan berubah dan tidak akan statik.
Jika hendak menunggu undang-undang baru, maka ia akan
berterusanlah hingga ke hari kiamat.

Apa yang boleh saya kata, kita tulis apa yang ada pada kita
hari ini. Apabila ada penemuan baru, kita kemaskinikan fakta
dan terbitkan semula. Dalam dunia penerbitan kita tidak
boleh hanya menulis dan menerbit satu buku. Kita perlu
merancang menulis berbuku-buku.

Jadi, Amin bagaimana? Adakah Amin tergolong dalam
golongan 'kedekut' tadi? Jika Amin bukan begitu, mari
kita bersama berjuang menyampaikan ilmu kepada masyarakat.
Jika Amin masih gusar dan tidak tahu mengenai dunia
penulisan, saya jemput Amin untuk sertai program
Penulis Super anjuran Akademi Penulis. Maklumatnya di
http://getresponse.com/click.html?x=a62a&lc=XlsG&mc=3&s=ib7NU&y=L& Tempat semakin habis,
bertindak sekarang. Amin pasti boleh menjadi PENULIS
SUPER.

Semoga azam kita tahun baru ini dapat direalisasikan.

FAUZUL NA'IM ISHAK
Mentor Utama Akademi Penulis
www.akademipenulis.com
www.mentorpenulis.com

Book Pro Group
188 Jalan Tengku Sulaiman
28700 Bentong
Pahang Darul Makmur
Malaysia

No comments: