Thursday, August 23, 2007

Amin al-Kalantani Book Of Record

Semalam aku pergi ke usrah cawangan. Sekali lagi diperli oleh rakan-rakan jamaah, "kemana 3 minggu nie menghilangkan diri ya Sheikh....?"....."Ana baru balik offshore lah ustaz....."...Sambil melemparkan senyuman yang agak janggal setelah agak lama tak berjumpa dengan rakan-rakan jamaah.

Usrah dimulakan dengan bacaan al-Mathurat dan diteruskan dengan hafazan. Ustaz memandang kat aku, "Ya Amin, nta dah habis hafaz al-mudathir?"..."..."Dah ustaz!" jawabku pantas. Aku membaca semuala surah mudathir menyambung ayat yang dibacakan oleh ustaz. Alhamdulillah dengan berkat kesungguhan dan ketekunanku waktu kat offshore, habislah aku menghafaznya. Tapi, bila ditakrirkan semula, ada 2-3 tempat yang masih tak betul, dan tertinggal bacaannya. Apapun alhamdulillah, dapat selesaikan amanah...

Inilah record yang paling mahal dalam sejarah hafazanku, surah-almudathir berjaya dihafal ketika berada di tengah-tengah laut. Kebanyakan surah-surah lain berjaya dihafaz di darat. Syukur, kepada anugerah Allah SWT ini. Dengan itu dengan bangganya, aku mencatatkan kejayaan ini dalam "Amin al-Kalantani Book of Record".

Sasaran pemuda ialah untuk menyelesaikan hafazan surah as-shaaf, al-mulk, al-muzammil, al-mudathir dan al-hujurat. Dengan menghafaz surah-surah ini, insyaAllah ia akan menjadi muhasabah yang besar kepada semua pejuang-pejuang Islam dalam berdepan dengan musuh di kalangan syaitan dan manusia. Sama-sama menghafaz al-Quran!!!

No comments: