Tuesday, July 18, 2006

29 MEI 2006 (AHAD)

29 MEI 2006 (AHAD)

Lama betul aku tak balik kampung selepas daripada gred bulan 11 tahun lepas...Alhamdulillah 28 haribulan baru nie dapat juga berlepas ke kelantan. Banyak jugak dapat berborak-borak dengan datuk. Banyak jugak dapat bertukar-tukar pandangan dengan datuk....Fuh...puas hatilah jugak,.....

Atok ada cerita pasal untuk detect waris dia kat Kota Lama, Perak...dia suruh tanya yang bernama Tengku Muda ataupun Raja Salim. Nok titih warah yang ada kat sana.
Dok tahu bilo buleh aku gi cari titih warah yang masih ado kat situ. Cerita tok lagi ado seorang pak saudara dia yang dah meninggal, dulunya seorang penghulu yang begitu baik menjaga anak buah kampungnya kat batu melintang, namo dio Tok Gawa Hitam.

*Satu lagi menjadi adat kebiasaan orang dulu-dulu yang mengira-mengira usul/asas yang kuat dalam kejadian seseorang melalui bilangan kelahiran. Melalui kiraan tanah, air, api dan angin. Kiraan ini dimulakan semula jika kelahiran orang anak itu ke-5 dan ke atas. Ada pelbagi sifat-sifat yang diwakili oleh tanah, air, api dan angin yang mana jika berkahwin antara sifat api dan tanah maka ada keseimbangan. Ini disebabkan yang bersifat api sentiasa membakar tapi sifat tanah ialah tetap.* [just cerita sahaja-sebab melalui Rasulullah SAW yang paling utama dinikahi ialah wanita yang beriman].

Maso aku berborak ngan atuk jugok atuk memang suko berbincang pasal ugama nie. Syok jugok sebab tu kiroline aku jugok. Terkejut jugok aku bilo pok wo ghoyat dio buleh bangun malam semaye tahajjud...alhamdulillah begitulah berkat orang yang suko dengar mengaji kat surau atau kat madrasah.

Setelah berborak dengan nenek pulak aku dapat tahu yang waktu kecil dulu, mok tengohlah yang gi ambik aku di serendah, kerana waktu tu mek keno jago abe we dan jugo kak yah yang kecik lagi time tu. Waktu tu mok tengoh nge pok wo yang gi ambik aku di serendah.

No comments: