Thursday, February 08, 2007

BUKAN MASALAH AKU.....


Alhamdulillah baru nie ambo berkesempatan mengikut demo tol di IOI Mall puchong untuk siri demo kali ke-5 untuk bantah kenaikan tol. Dalam banyak-banyak orang yang aku perati....ialah sepasang keluarga yang dalam gambar di atas. Dengan membawa anak dan rasanya pakaian yang sama untuk setiap kali demo. Mungkin ada orang tertanya-tanya kenapa mereka begitu bersungguh-sungguh dalam membantah kenaikan tol.

Aku juga menyoalkan dalam diriku.....Satu permasalahan yang menjadi kenyataan ialah...apabila suatu masalah itu berlaku kepada orang lain, maka orang lain tidak ambil peduli. Dengan lebih mudah kita nyatakan "bahawa bukan masalah akulah......."...ko punya hallah.

Realiti masyarakat hari ini memang begitu....tup--tupp aku sendiri pun ada gak macam tu. Sedangkan Rasullullah saw memberi penekanan bahawa muslim adalah bersaudara antara satu sama lain. Masalah muslim lain akan menjadi masalah kita juga. Masalah kewangan mereka sepatutnya menjadi masalah yang perlu dibantu dan difikirkan bersama.

Tetapi jika keadaan dan perasaan dan tabiat ini berkekalan iaitu ini masalah ko...ko punya pasallah...maka saya yakin bahawa keadaan seperti ini akan tetap berlaku juga....tol tetap akan naik...minyak akan tetap naik.......barang-barang akan tetap naik.....tapi gaji tetap maintane.....Teserahlah kepada kita para da'ie untuk tujuan ini......

No comments: